Miskraam

Helaas gaat niet elke zwangerschap goed. Als er in de prille ontwikkeling iets fout gaat kan de zwangerschap eindigen in een miskraam. Als je denkt dat je een miskraam krijgt, kun je altijd contact met ons opnemen.

Er is sprake van een miskraam als je zwangerschap eindigt in de eerste 16 weken: Een niet-levensvatbare vrucht is gestopt met groeien en wordt afgestoten. Een miskraam is een natuurlijke oplossing voor iets wat fout ging rond de bevruchting. Dit is een afwijking in de chromosomen die toevallig is ontstaan bij de bevruchting van de eicel. Dat komt voor bij 1 op de 10 zwangerschappen. In Nederland krijgen jaarlijks 20.000 vrouwen een miskraam. De medische term voor een miskraam is spontane abortus.

Bang voor een miskraam

Ben je erg bang voor een miskraam? Hoe klein en kwetsbaar je baby nog is, hij zit goed beschermd in jouw baarmoeder. Een miskraam komt zonder dat jij er iets aan kan veranderen. De natuur beslist hierin en vaak met een goede reden: bij de bevruchting is een foutje opgetreden waardoor het niet zal groeien tot een gezond kindje.. Heel voorzichtig aan doen, hoeft dus niet. Het laat echt niet zomaar los tijdens het sporten of vrijen.

Miskraam voorkomen?

Een miskraam is veelal niet te voorkomen. Medicijnen of maatregelen zoals bedrust of stoppen met werken zijn dan ook niet nodig. Wel kun je zorgen voor een goede start van je zwangerschap door meer te weten van risico’s tijdens de zwangerschap en gezond leven.

Een miskraam kan op 3 manieren op gang komen:

Spontaan
Vaginaal bloedverlies en licht menstruatieachtige pijn kunnen het eerste teken van een miskraam zijn. Zwangerschapsverschijnselen zoals gespannen borsten en ochtendmisselijkheid nemen soms af vlak voor een miskraam. Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies binnen een aantal dagen vanzelf op gang. Soms duurt dit een week tot enkele weken. Geleidelijk krijg je buikkrampen die steeds heviger worden en neemt het bloedverlies toe, zoals bij een hevige menstruatie. Een miskraam bij 12-16 weken kan meer pijn doen, omdat je dan een soort ontsluitingsweeën hebt om het grotere vruchtje uit de baarmoeder te werken. Soms verlies je dan ook bloedstolsels. Wanneer het vruchtje eruit is, wordt de pijn vrijwel meteen minder. Het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen bloedverlies van een menstruatie. Het is verstandig geen tampons te gebruiken.

Vruchtje opvangen
Probeer bij een spontane miskraam het vruchtje op te vangen. Bijvoorbeeld in een glazen potje. De verloskundige kan dan kijken of het vruchtje compleet is en of er niet nog een deel in je lichaam is achtergebleven. Als de vrucht niet in zijn geheel naar buiten gekomen is en je blijft veel bloed verliezen, dan is een curettage meestal nodig om de rest van het weefsel weg te halen.

Medicijnen
Door tabletten in de vagina in te brengen kan een spontane miskraam opgewekt worden. De miskraam verloopt dan hetzelfde als een spontaan op gang gekomen miskraam. Je hoeft niet naar het ziekenhuis. De medicijnen werken niet altijd: bij ongeveer de helft van de vrouwen lukt het. Als de miskraam niet op gang komt, is alsnog een curettage nodig.

Curettage

Een curettage is een kleine operatieve ingreep. De baarmoederholte wordt hierbij via de vagina schoongemaakt. De ingreep duurt ongeveer 10 a 15 min. Je krijgt een korte narcose, zodat je niets van de ingreep merkt. Een curettage is een ingreep met een zeer klein risico op complicaties.

Ongerust dat je een miskraam krijgt of hebt? Bel ons gerust

Afspraak maken

Voor het maken van een afspraak of niet dringende vragen zijn wij door de weeks te bereiken op:
- Maandag t/m donderdag van 09:00 tot 16:30
- Vrijdag 09:00 tot 12:30